Het noorden van het Noordereiland - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Marieke & Petra - WaarBenJij.nu Het noorden van het Noordereiland - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Marieke & Petra - WaarBenJij.nu

Het noorden van het Noordereiland

Blijf op de hoogte en volg Marieke & Petra

02 December 2017 | Nieuw Zeeland, Rotorua

26-11 Cape Reinga
Vandaag maken we een dagtrip van Paihia naar Cape Reinga en weer terug. Onderweg stoppen we op verschillende plekken, waaronder een stop bij de zandduinen van Te Paki Stream, een van de grootste zandduinen in Nieuw-Zeeland. We komen hier door met de bus door een rivierbedding te rijden met nog laagje water erin. Net of we een jeep zijn en geen touringcar!
We gaan hier ‘dune surfing’ met een bodyboard. Marieke ziet dit niet zitten en nadat de chauffeur uitvoerig de risico’s van vingers breken en polsen kneuzen heeft uitgelegd, is Petra er ook niet zo zeker meer van, maar in het kader van uit je comfortzone stappen vooruit dan maar...Het is een beste klim naar de top van de duin en boven gekomen moet je met je knieën in het zand op je board gaan liggen en erop steunen met je ellebogen en je handen houden het bord aan de voorkant/bovenkant vast. Wat je ook doet, je mag je handen niet loslaten want dan kun je dus je vingers breken. Remmen gaat door je tenen in het zand te duwen. Als je te ver doorschiet, beland je in de natte rivierbedding, dus meteen maar de tenen in het zand en het water wordt niet gehaald  Het was eigenlijk wel tof! Dus nog een keer gegaan.

Later komen we aan bij Cape Reinga, het meest noordelijke puntje van Nieuw-Zeeland. We hebben een uurtje om rond te lopen en dat is krap aan met foto’s maken van de prachtige uitzichten en de vuurtoren.

27-11 Paihia - Auckland
Rustig opstarten vandaag, we vertrekken pas om 14u en de dag begint met regen, dus veel ondernemen zit er toch niet in. We hebben heerlijk een kopje moccachino (M) en cappuccino (P) gedronken met een fantastisch uitzicht over de Bay of Islands.
We rijden naar Auckland via de Harbour Bridge en we zitten in hetzelfde hostel als eerder. Dit keer niet boven een bar, maar toch veel rumoer; het Tonga rugbyteam schijnt verloren te hebben, maar omdat ze nog een touchdown hadden moeten krijgen, zouden ze eigenlijk gewonnen moeten hebben en dat vieren ze massaal! Allemaal voetgangers en toeterende auto’s met luide muziek en Tonga-vlaggen. Gelukkig wordt het later op de avond beter.

28-11 Auckland - Hahei
Vandaag gaan we met Stray naar Hahei. Onze jonge chauffeur heeft net zijn training achter de rug en heeft de bijnaam Lightning gekregen van zijn collega’s. We horen later dat dit ironisch is omdat hij tijdens zijn training juist wat langzaam was. Hij doet in die zin zijn naam eer aan, want hij ligt meteen achter op schema en het gaat allemaal niet zo soepel, maargoed het is voor hem ook even wennen. Op een drukke straat (Queen St) houdt de motor ermee op en moet hij op een best steile helling en reverse push start doen. Na een paar pogingen lukt het zowaar en gaan we een uur later dan gepland op pad.

Begin van de middag komen we aan in Hahei, een werkelijk idyllisch kustplaatsje! ‘s Middags maken we een mooie wandeling langs het strand en verder langs de kust omhoog naar Cathedral Cove, een boog aan het strand in een rots. De rots zelf vinden we niet zo bijzonder, de prachtige uitzichten over de zee met een paar eilandjes erin des te meer!
‘s Avonds met de groep lekker van de bbq gegeten met een kampvuur erbij.

29-11 Hahei
Vanmorgen zijn we naar Hot Water Beach gegaan, een strand waar je een kuil kunt graven en waar dan heel warm water (soms zelfs heet!) in komt te staan. Helaas valt het uitje letterlijk een beetje in het water doordat het begint te regenen.

In de middag is het weer helemaal opgeklaard en hebben we met een rubberboot voor 10p een boottocht langs de kust gemaakt. Wij mochten voorin, erg tof! De ‘kapitein’ zette er ook de sokken in dus we deinden lekker over de golven. We zijn o.a. naar Cathedral Cove gevaren, als je door de boog loopt kom je uit op de witte zandstranden die ook in de film The Cronicles of Narnia Prince Caspian te zien zijn. Ook later komen we langs Champagne Rock die ook in deze film voorkomt en zien we een gigantische blow hole.

In de avond hebben we nog met wat anderen met een dekentje op het strand gezeten, het was dan wel geen volle maan, maar wel erg helder!

30-11 Hahei - Raglan
Onderweg naar Raglan komen we langs een waterval, die de Bridal Veil Falls wordt genoemd. Op de weg ernaartoe begint het te regenen en even lijkt het erop dat we deze stop beter over kunnen slaan, maar het blijkt toch snel weer op te klaren en gelukkig kunnen we toch een kijkje nemen bij de mooie waterval.

In de middag komen we rond 15u aan in Raglan, zo’n 2u later dan verwacht. Onze chauffeur is nog steeds chaotisch en rijdt regelmatig verkeerd, waardoor we hem de bijnaam Lightning Detour geven. De surfers onder ons balen wel enorm, want Raglan is een echt surfplaats en zij hadden al veel eerder kunnen gaan surfen.

Wij maken een wandeling door het bos, voor de zekerheid moeten we onze naam bij de receptie op het bord schrijven, zodat ze weten dat we het bos in zijn (we zitten in een soort van rimboe).
In de avond doen we rustig aan en spot Petra nog een paar glowworms in de berm, alvast een voorproefje voor onze excursie morgen.

1-12 Raglan – Rotorua
Vanmorgen gaan we naar de Waitomo Caves voor een wandeling en boottocht in grotten om glowworms te gaan zien. De wandeling door de grot is mooi, maar de boottocht echt prachtig. We gaan met helm en lichtje de grot in en moeten dan al het licht doven om aan het donker te wennen. Vervolgens gaan we in een 9p rubberboot met z’n 13-en, lekker knus, en we zien steeds meer lichtjes boven en om ons heen van de gloeiwormen! De gids slaat op de boot en er komen nog meer lichtjes bij (ze reageren op trilling, niet op licht of geluid). Het is werkelijk spectaculair en magisch, net een hemel met bizar veel sterren of heel veel (kerst)lichtjes bij elkaar. Helaas op foto niet zo te vangen.

In de middag gaat Marieke rechtstreeks door naar Rotorua, Petra gaat nog de excursie naar Hobbiton Movieset maken, waar delen van the Lord of the Rings en the Hobbit zijn opgenomen, erg gaaf! De tour zelf duurt 2u. We rijden eerst in een mooi groene Hobbiton movieset touringcar naar de filmset, waar we een guided tour door the Shire maken. Echt heel tof om hier rond te lopen tussen al die hobbit-huisjes met prachtige details! We eindigen in the Green Lantern met een biertje en rijden daarna door naar Rotorua.

• 03 December 2017 - 19:31

Alina :

Klinkt allemaal super tof!!!!!! Lekker genieten daar ☀️

• 03 December 2017 - 21:42

Judith:

Gaaf om te lezen. Volgens mij vermaken jullie je goed. Veel plezier!!