Het zuiden van het Noordereiland - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Marieke & Petra - WaarBenJij.nu Het zuiden van het Noordereiland - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Marieke & Petra - WaarBenJij.nu

Het zuiden van het Noordereiland

Blijf op de hoogte en volg Marieke & Petra

13 December 2017 | Nieuw Zeeland, Wellington

9-12 Raetihi - Wellington
Vandaag gaan we naar de hoofdstad! Na een paar stops komen we rond 14u aan in ’windy city’ Wellington. Onze (mannelijke) chauffeur zegt dan ook dat het helaas een slechte dag is voor jurkjes :) De stad ligt er prachtig bij, overal mooi blauw water en huizen die op heuvels gebouwd zijn.
Het is even zoeken, maar dan komen we bij ons hostel aan. Na het inchecken maken we een korte wandeling naar de haven en doen we wat boodschappen. Met de wandeling van gister nog in de benen hebben we een lekker relaxte avond.

10-12 Wellington
Een rustige dag vandaag, Petra gaat de stad wat verkennen; oa de haven en de Cable car niet te vergeten! Mede hierdoor wordt de stad wel met San Francisco vergeleken, oordeel zelf maar...

Marieke heeft lekker bij de haven gezeten en van live muziek genoten.

Ma 11-12 Movie tour Wellington
Petra gaat vandaag de movie tour doen samen met 2 anderen. In Wellington zijn verschillende filmstudio’s oa van regisseurs Peter Jackson en James Cameron. De movie tour doet verschillende plekken in en rondom Wellington aan waar scenes van LOTR zijn opgenomen, er wordt achtergrondinformatie gegeven en de betreffende scène wordt afgespeeld (en soms ook nagespeeld ;) ). Voor de kenners onder ons, we zijn bv op locatie geweest waar Helms Deep, Eisengard en Rivendell zijn opgenomen.

We stoppen ook bij Mt Victoria waar veel scenes zijn opgenomen. Hier hebben we tevens het zicht op de letters Wellington die heel groot als een soort Hollywood op een heuvel zijn geplaatst.

De laatste stop van de toer is een bezoek aan de Weta cave, het creatieve hart van de film business. Hier worden alle requisieten enzo gemaakt. De souvenirshop alleen al is gaaf, met verschillende beelden zoals die van Gollum (LOTR) en ook een gigantische spin. We zien veel spullen uit films als LOTR, Hobbit, Avatar, District 9, Halo.

Marieke heeft de dag doorgebracht in Wellington en heeft daar de toerist uitgehangen :)

Di 12-12 Wellington Mt Victoria
Vanmorgen hebben we de wandeling naar de lookout van Mt Victoria gemaakt. Wederom prachtig weer en bovenop het uitzichtpunt hebben we een fantastisch uitzicht van 360 graden. Blauwe lucht met wolken, prachtig blauw water en heel mooi uitzicht over de verschillende baaien.

Wo 13-12 Wellington Te papa museum
Vandaag staat een bezoek aan het (gratis) museum Te Papa (Tongarewa) op het programma, een must see volgens iedereen. De naam betekent zoiets als de plek van schatten van ons land. Het is een interactief museum waar sommigen makkelijk een hele dag kunnen verblijven dus we zijn erg benieuwd. We gaan als eerste naar de afdeling over aardbevingen. M.n. indrukwekkend om te zien en ook aan den lijve te voelen wat er gebeurt.

Erg bijzonder is de enorme, opgezette inktvis van over de 4m.
Verder was er (uiteraard) een afdeling over de Maori’s. De beelden en symbolen in allerlei kleuren zijn erg mooi.
We hebben ook nog de expositie Gallipoli the scale of war gezien. De grote bijna levensechte poppen van verschillende personen uit de oorlog zijn met name prachtig om te zien, ze zijn in de Weta studio waar Petra gister was gemaakt.

‘s Middags gaan we naar de bios! Naar een kerstfilm om alvast een beetje in de kerststemming te komen.

‘s Avonds weer pakken want morgen gaan we de oversteek naar het Zuidereiland maken!

• 18 December 2017 - 22:59

Bjarne:

Hej Petra, jeg har læst Jeres oplevelser på Nordøen, ser ud til I har nydt det. Forsat god tur på Sydøen. Glæder mig til at møde dig og snakke om turen. Onkel Bjarne