West coast & Wanaka - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Marieke & Petra - WaarBenJij.nu West coast & Wanaka - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Marieke & Petra - WaarBenJij.nu

West coast & Wanaka

Blijf op de hoogte en volg Marieke & Petra

26 December 2017 | Nieuw Zeeland, Queenstown

Di 19-12 Westport - Franz Josef
We gaan vandaag weer op pad en rijden via de great coast road en hebben ondanks het bewolkte en beetje regenachtige weer nog steeds fantastisch uitzicht over de kust. We stoppen onderweg o.a. bij de Punakaiki pancake rocks. De rotsen zijn heel bijzonder en mooi om te zien en het is ook direct duidelijk waarom ze zo heten. Na het zien ervan krijgt bijna iedereen trek en hoe toepasselijk serveren ze in het Pancake rocks café pannenkoeken :-)

Na diverse stops komen om half 5 aan in Franz Josef het is zowaar weer mooi weer! Echt apart dat het zo kan omslaan. We genieten direct van de prachtige locatie met uitzicht op bergen met besneeuwde toppen!

Wo 20-12 Franz Josef Heli hike
We gaan vandaag de heli hike doen! Met een helicopter naar de Franz Josef gletsjer (de gletsjer is al teveel gesmolten om er lopend naartoe te gaan) en dan nog 3u erop wandelen. Enorm populair en ook best duur, maar zoals de Lonely Planet zegt: pricy but priceless. Niks teveel gezegd! De helikoptervlucht is fantastisch en op de gletsjer wandelen en tussen crevasses door is heel gaaf met zo’n mooi uitzicht op de gletsjer en de omliggende bergen.

Do 21-12 Franz Josef - Wanaka
Weer een reisdag vandaag, waarbij we o.a. stoppen bij Lake Matheson, bekend van het spiegelmeer. Helaas is het bewolkt en staat het water ook niet helemaal stil, dus zien we geen volledige weerspiegeling, maar we get the idea. Inmiddels begint het te regenen en onze volgende stop is het strand...naast de regen stikt het bij Ship creek van de sand flies dus wordt het gezellig lunchen in de bus ;)

Wanneer we de Haast pass over zijn klaart het weer op en bij de eerste blikken op Lake Wanaka en de bergen zijn we allemaal in verwondering. Na het inchecken in ons hostel in Wanaka halen we burritos bij de populaire food trucks en voelen we ons bijzonder dankbaar om hier op deze prachtige plek te mogen zijn.

Vr 22-12 Wanaka mountainbiken
We worden met een busje ergens buiten Wanaka afgezet en krijgen dan onze mountainbike (inclusief charmante helm) en kunnen gaan fietsen. Weer een prachtige ervaring, het is zo mooi en weer goed weer! We fietsen langs een paadje met steeds water aan onze rechterhand. Eerst de Clutha rivier, later Lake Wanaka. We fietsen ook nog een stukje langs de andere kant van het meer om de zogenaamde Wanaka-tree te bekijken. Highly overrated vinden wij, omdat het weliswaar mooie, maar relatief kleine boom is die in het water staat.

‘s Avonds gaan we met Stray-mensen wat drinken en hebben een gezellige avond in een Ierse pub met live muziek.

Za 23-12 Wanaka Mt Iron
Na een rustige morgen gaan we naar Mt Iron wandelen even buiten Wanaka. Het is zonnig en er staat weinig wind, hierdoor is het vrij warm en de wandeling omhoog naar Mt Iron is nog een beste klim. Met het lopen er naartoe erbij lopen we ongeveer 8,5km. Op het hoogste punt hebben we prachtig uitzicht over Lake Wanaka en zelfs Lake Hawea en de omliggende bergketens. We gaan de andere kant langs naar beneden en zien ineens rook in de verte en even later horen we ook sirenes en zien we brandweerauto’s er naartoe snellen. We hadden net vlakbij de start van de looptrack van Mt Iron ook zo’n bord gezien waarop aangegeven wordt in hoeverre er kans is op brand en hier stond de pijl op de een na hoogste categorie (oranje=very high). Zo van boven zie je ook dat veel weilanden beetje gelig zijn van de droogte. Gelukkig waren ze er hier snel bij!

‘s Avonds gaan we naar de bios tegenover ons hostel. De bioszaal is erg gezellig, er kunnen zo’n 80 mensen zitten op allerlei verschillende stoelen en banken.

Zo 24-12 Wanaka Roys peak track
Vandaag gaan we Roys peak beklimmen, een pittige wandeling van ruim 16km waarbij we naar grote hoogte steigen, 1578m om precies te zijn. 2,5u alleen maar klimmen is best pittig en we stoppen regelmatig om weer op adem te komen en van het mooie uitzicht te genieten. De klim is echt zo de moeite waard! Alsof we in een ansichtkaart terecht zijn gekomen! Prachtige bergen met soms zelfs besneeuwde toppen en het uitzicht op het grote meer Lake Wanaka met allemaal eilandjes, heel gaaf. Het afdalen gaat een stuk prettiger en we kunnen ook veel meer van het mooie uitzicht genieten. Het was (gelukkig) bewolkt toen we omhoog gingen, maar inmiddels is de zon doorgebroken en zien we steeds meer blauwe lucht waardoor het uitzicht nóg mooier wordt. Weer beneden voelen we ons moe maar voldaan en trakteren we onszelf op een lekkere, welverdiende kop koffie :-)

• 30 December 2017 - 16:50

Wil:

Hoi Petra,

Wat een reis maken jullie! Het ene hoogtepunt na het andere!
    Houd je het nog een beetje vol? Je last toch ook wel eens een rustdag in?
    Wel een beetje vreemd om de kerstdagen zo ver van huis door te brengen.
    En nu nog Oud en Nieuw. Jullie gaan vast Old lang sain zingen.
    Ik wens je nog een paar hele mooie weken toe en natuurlijk
    GELUKKIG NIEUWJAAR!

Je tante Willeke

• 02 Januari 2018 - 10:10

Eelke:

Dag Dames,

Jullie een heel mooi 2018 toegewenst!.
    En volgens mij is er geen betere start dan die te beginnen in New Zealand!!

Super tof wat jullie daar meemaken, jaloersmakend... keep up the good work! :-)

Mooi reis nog.

Liefs,