De binnenlanden - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Marieke & Petra - WaarBenJij.nu De binnenlanden - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Marieke & Petra - WaarBenJij.nu

De binnenlanden

Blijf op de hoogte en volg Marieke & Petra

10 December 2017 | Nieuw Zeeland, Wellington

De binnenlanden
2-12 Rotorua Kuiroa park
We starten rustig op en gaan in de middag Rotorua bekijken, m.n. het Kuiroa park in de buurt is interessant. Dit is een park met veel geothermische activiteit van vulkanische oorsprong; er zijn allemaal poelen en plaatsen afgezet met hekken om aan te geven dat het daar zo heet is.
De geur van zwavel (rotte eieren) is goed te ruiken en het is cool om te zien dat er allemaal plekken zijn waar water borrelt en waar stoom vanaf komt. Met name 1 plek is prachtig mysterieus met heel veel witte rook, net of er zo’n rookmachine is aangezet. De wind speelt heel mooi met de witte rook. Iets minder als de wind de rook (en dus geur van rotte eieren) ineens naar jou toe blaast ;-)

3-12 Rotorua Wai-o-tapu
We gaan vanmorgen naar de toplocatie hier van geothermische parken; Wai-O-Tapu. Onderweg stoppen we o.a. nog bij de geiser Lady Knox. Door er zeep in te gooien, gaat de geiser water spuiten, cool om te zien! Beetje jammer dat het zo toeristisch is, hetzelfde geldt ook voor het geothermische park zelf. Al is het zeker de moeite waard! Het hoogtepunt zijn de Champagne pool en de poel met fluorgroengeel water; Devils bath.

‘s Middags gaan we met een gondel omhoog naar de berg Ngongotaha (de Skyline) in Rotorua. Het uitzicht is erg mooi en voor t eerst hebben we ook goed zicht op Lake Rotorua.

4-12 Rotorua en Hell’s Gate
Vanmorgen staat het uitje naar Hell’s gate spa & modderbad op de agenda. We krijgen een instructie what to do/not to do. Zo moeten alle sieraden af, omdat ze vanwege de zwavel zwart uit kunnen slaan. Verder mogen we niet met het hoofd onder water en mag er niks in je ogen komen. Inmiddels worden we toch iets minder enthousiast...
Daar gaan we dan, eerst in het modderbad, daarna afspoelen en in het zwavelbad. We hebben een heerlijk zachte huid erna! Helaas blijft de modder/zwavelgeur wel beetje hangen de rest van de dag...

Later op de middag maken we nog een prachtige wandeling langs de Sulphor Bay, die aansluit op Lake Rotorua. Wederom allemaal geothermische activiteit te zien, blijft indrukwekkend.

5-12 Rotorua - Lake Aniwhenua
Onderweg naar Lake Aniwhenua pikken we een Maori gids op en zij vertelt vanalles over de Maori, o.a. dat het bij Maori maar om 2 dingen gaat; land en vrouwen. Zonder land kunnen ze zichzelf niet onderhouden en zonder vrouwen kunnen ze zich niet voortplanten. Als er een of geen van beide is, houdt de stam op te bestaan.

Aangekomen bij onze accommodatie met prachtig uitzicht op Lake Aniwhenua gaan we eerst kijken hoe het eten voor vanavond, de hangi, wordt bereid. In een kuil zijn stenen verhit, daar wordt een bak met vlees op gezet en daarover natte en droge doeken en tot slot zand. Dit moet ong 2,5u zo garen. Om de tijd te doden doen we nog wat activiteiten zoals de haka-les en een armbandje vlechten van gras.

En dan is tijd voor hangi! Het is werkelijk een feestmaal. Er is sla, paling, varkensvlees, kip, aardappel, kumara (zoete aardappel), soort pompoen, stuffing en jus en sauzen. Je moet hier wat van in je fried bread-broodje doen en dan opeten. En er is meer dan genoeg; Maori hebben altijd teveel eten, omdat te weinig hebben een enorme belediging is.

6-12 Lake Aniwhenua - Whakahoro
Vanmorgen naar een Maori school gegaan om de leftovers van gister te brengen en wat tijd met de kinderen door te brengen. Wel grappig om te zien dat ze onze handtekeningen willen verzamelen.

Onderweg zien we o.a. Mt Doom (uit Lord of the Rings) verschijnen en maken een korte fotostop.

Het is een lange reisdag en het laatste stuk is echt further off the beaten track (slogan van Stray) want we komen op hobbelige grindweg uit. We komen rond 16u30 aan in the middle of nowhere bij de Blue Duck Station in Whakahoro. Er wordt hier informatie gegeven over allerlei dieren zoals de possum (en de vallen die hiervoor gezet worden omdat ze een plaag zijn) en de bedreigde soort eend, de blue duck. En dat ze daar dus Blue Duck Station voor opgezet hebben.

7-12 Whakahoro Blue Duck Station
Vandaag gaan we naar de Blue Duck Falls wandelen, wandeling van zo’n 3u. We zitten wederom in een prachtig gebied, overal bergketens om ons heen en ver beneden ons zien we een riviertje lopen. De waterval is mooi maar we hebben inmiddels wel een paar indrukwekkende gezien en dan is deze wel bescheiden.
Rest van de dag rustig aan gedaan en wat gelezen. Iedereen is beetje lui van de warmte en reizen met een groep is toch ook best intensief!

8-12 Whakahoro - Raetihi
5u gaat de wekker, Tongariro crossing (19,4 km) vandaag! (Bekend van prachtige uitzichten uit Lord of the Rings films).
Het weer is niet fantastisch, erg bewolkt met kans op regen, maar de tocht gaat wel door. De wandeling is op zich prima te doen, maar we hebben bijna niks gezien van de omgeving, zo bewolkt was het. We waren helaas alleen letterlijk in de wolken...Helemaal niks gezien van de LOTR-taferelen zoals Mt Doom. Nog wel heel vluchtig een bergmeer kunnen ontdekken maar dat was het dan ook. Gevolg is ook dat we er minder lang over doen dan gepland, maar 5,5u ipv rond 7u en dat we nog 1,5u moeten wachten op ons vervoer.

Eind van de middag komen we aan bij onze volgende bestemming in Raehiti. We zijn best moe, dus na het douchen en eten (heerlijke bbq en een verrukkelijk groot stuk nog warme brownie met ijs) houden we het voor gezien. We waren van plan hier 3 nachten te blijven om even bij te komen, maar er blijkt hier werkelijk niks te doen te zijn dus toch maar besloten om morgen al naar Wellington te gaan.

• 12 December 2017 - 17:19

Debby:

Hoi,
    Leuk om te lezen wat jullie allemaal doen en zien. Maar ziet er mooi uit, al werkt het weer dan niet altijd mee. Ik kijk zo nu en dan op de site om te kijken of er al weer een update is.
    Veel plezier nog.
    Groetjes Debby